Podsumowanie rywalizacji podczas Konkursu Wiedzy o Języku Polskim – edycja 2023/2024
Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z wynikami rywalizacji indywidualnej oraz grupowej (projekty edukacyjne szkół), jaka odbyła się w czasie trwania Konkursu Wiedzy o Języku Polskim – edycja 2023/2024.
Tegoroczna część oratorska etapu wojewódzkiego przeprowadzona została 24 kwietnia 2022 r., w Auli „Błękitnej” Collegium Maius, Uniwersytetu Opolskiego. Grupa uczniów szkół województwa opolskiego „najlepsi z najlepszych” spotkała się w finale konkursu Wiedzy o Języku Polskim i wygłosiła mowy oratorskie na jeden
z poniższych tematów:
- „[…] zdałam sobie sprawę, że – mimo wszelkich niebezpieczeństw – zawsze lepsze będzie to, co jest w ruchu, niż to, co w spoczynku; że szlachetniejsza będzie zmiana, niż stałość; że znieruchomiałe musi ulec rozpadowi, degeneracji, obrócić się w perzynę, ruchome zaś – będzie trwało, nawet wiecznie.” Czy zgadzasz się ze słowami Olgi Tokarczuk? Wyraź swoje zdanie, odnosząc się do powyższego fragmentu powieści ,,Bieguni”.
- „Drzewa umierają inaczej niż ludzie. Drzewa wyglądają tak, jak gdyby cieszyły się własną śmiercią. Wprawdzie potem będzie wiosna i one odkwitną znowu, ale ty wiesz, że nigdy nie można mieć pewności. No i skąd o tym mogą wiedzieć drzewa? Dla nich na pewno każda jesień jest ostatnia”. Carpe diem czy memento mori? Jak ludzka świadomość śmierci wpływa na nasze podejście do życia? Czy ludzie powinni podejść do śmierci tak jak drzewa? Rozważ te dylematy, do których nawiązuje fragment ,,Opowieści dla przyjaciela” Haliny Poświatowskiej.
- „Być może nasza potrzeba ucieczki w rozrywkę oferowaną przez media, bierze się ze źle ulokowanego pragnienia wędrówki.” Odnieś się do problemu cyberuzależnień, biorąc pod uwagę słowa Glorii Steinem.
- „Był zwyczaj, że piękne dziewczęta chodziły z książkami pod pachą. Do teatru. Albo przechadzały się po ulicach. Dla książki było to wyróżnienie. A piękność wysyła w ten sposób sygnał do świata, że jej życie nie sprowadza się do bycia pięknością.” Jak rozumiesz słowa Marii Janion? Odpowiedz, uwzględniając własną definicję piękna.
- „Rzecz polega na życiu, na samym życiu, na jego odkrywaniu – ciągłymi nieskończonym – a nie na odkryciu!” Co sądzisz o słowach Hipolita Terentiewa,bohatera powieści ,,Idiota” Fiodora Dostojewskiego? Wyraź swoją opinię na temat życia jako ciągłej podróży.
Po części oratorskiej w tegorocznej edycji konkursu klasyfikacja indywidualna w poszczególnych kategoriach wyglądała następująco:
Wśród szkół podstawowych:
I miejsce – Emilia Grabowiecka (Szkoła Podstawowej nr 10 z oddziałami integracyjnymi w Nysie);
II miejsce – Tymoteusz Joniec (Publiczna Szkoły Podstawowa Nr 8 w Brzegu);
III miejsce – Zofia Gibalska (Publiczna Szkoły Podstawowa nr 29 im. Armii Krajowej w Opolu).
Wśród szkół ponadpodstawowych:
I miejsce – Viktoria Cuda (Publiczne Liceum Ogólnokształcącego nr III z Oddziałami Dwujęzycznymi w Opolu);
II miejsce – Jakub Piaskowski (Publiczne Liceum Ogólnokształcącego nr V
w Zespole Szkół. im. Prymasa Tysiąclecia w Opolu);
III miejsce – Aleksandra Stanula (Diecezjalne Liceum Humanistycznego w Nysie);
IV miejsce – Martyna Mientus (Publiczne Liceum Ogólnokształcącego nr III
z Oddziałami Dwujęzycznymi w Opolu);
V miejsce – Wiktoria Zatajska (Publiczne Liceum Ogólnokształcącego nr V
w Zespole Szkół. im. Prymasa Tysiąclecia w Opolu).
Po etapie pisemnym i części oratorskiej w tegorocznej edycji konkursu wyłoniono zwycięzców w poszczególnych kategoriach:
Wśród szkół podstawowych:
I miejsce – Emilia Grabowiecka (Szkoła Podstawowej nr 10 z oddziałami integracyjnymi w Nysie);
II miejsce – Tymoteusz Joniec (Publiczna Szkoły Podstawowa Nr 8 w Brzegu);
III miejsce – Zofia Gibalska (Publiczna Szkoły Podstawowa nr 29 im. Armii Krajowej w Opolu).
Wśród szkół ponadpodstawowych:
I miejsce – Jakub Piaskowski (Publiczne Liceum Ogólnokształcącego nr V
w Zespole Szkół. im. Prymasa Tysiąclecia w Opolu);
II miejsce – Viktoria Cuda (Publiczne Liceum Ogólnokształcącego nr III z Oddziałami Dwujęzycznymi w Opolu;
III miejsce – Martyna Mientus (Publiczne Liceum Ogólnokształcącego nr III
z Oddziałami Dwujęzycznymi w Opolu;
IV miejsce – Aleksandra Stanula (Diecezjalne Liceum Humanistycznego w Nysie;
V miejsce – Wiktoria Zatajska (Publiczne Liceum Ogólnokształcącego nr V
w Zespole Szkół im. Prymasa Tysiąclecia w Opolu.
Wyniki oceny projektów nadesłanych przez szkoły na Wojewódzki Konkurs Wiedzy o Języku Polskim.
Komisja Konkursowa Konkursu Wiedzy o Języku Polskim powołana do oceny szkolnych autorskich projektów edukacyjnych przyznała wśród szkół podstawowych:
I miejsce – Publiczna Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika
w Grodkowie;
II miejsce – Publiczna Szkoła Podstawowa w Jełowej;
III miejsce- Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 15 im. Królowej Jadwigi w Opolu;
Wyróżnienie – Szkoła Podstawowa im. Orła Białego w Wierzbicy Górnej.
Wszystkim uczestnikom biorącym udział w finale Konkursu Wiedzy o Języku Polskim, Joanna Raźniewska – Opolski Kurator Oświaty, złożyła serdeczne gratulacje, wręczając pamiątkowe dyplomy i nagrody. Uczniowie, którzy dotarli do finału zaprezentowali się doskonale, o czym świadczą wysokie oceny Ich przemówień.
Dziękujemy za uczestnictwo w Konkursie i zapraszamy do wzięcia udziału w jego kolejnych edycjach.