Działając na podstawie Porozumienia zawartego pomiędzy Wojewodą a Kuratorem Oświaty z dnia 10 kwietnia 2024 r. Kurator Oświaty powołał Zespół do oceny wniosków organów prowadzących o udzielenie wsparcia finansowego publicznym szkołom podstawowym w województwie opolskim.
W ramach kwoty wsparcia finansowego, zespół zarekomendował wsparcie finansowe
12 organom prowadzącym 14 szkół podstawowych, których wnioski uzyskały od 19 do 15 pkt i dodatkowo w drodze losowania, w związku z zaistniałymi okolicznościami określonymi w § 10 ust. 5 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 stycznia 2024 r. (poz. 91), jednej szkole która uzyskała w wyniku oceny złożonych wniosków pod względem merytorycznym 14 punktów. W przypadku tej szkoły wnioskowana kwota wsparcia finansowego mieściła się w pozostałej do rozdysponowania kwocie środków budżetu państwa przypadające na województwo opolskie.
Informacje dotyczące pracy Zespołu i oceny wniosków:
– do dnia 30 kwietnia 2024 r. wpłynęło 35 wniosków organów prowadzących o udzielenie wsparcia finansowego dla 54 publicznych szkół podstawowych na łączną kwotę 2 833 597,15 zł;
– 31 wniosków organów prowadzących o udzielenie wsparcia finansowego dla 45 publicznych szkół podstawowych spełniło wymogi formalne, 7 wniosków organów prowadzących dla 9 publicznych szkół podstawowych zostało odrzuconych;
– podczas oceny wniosków stwierdzono, że wydatki majątkowe jako składnik wnioskowanej dotacji, występują w 8 wnioskach;
– w ramach dostępnego limitu środków finansowych Zespół zarekomendował wsparcie finansowe na łączną kwotę 1 030 731,83 zł.
Wsparcie finansowe udzielane jest na realizację zadania obejmującego:
1) doposażenie i poprawę standardu funkcjonujących stołówek szkolnych (własnej kuchni i jadalni);
2) doposażenie stołówek szkolnych, które obecnie nie funkcjonują, tak aby mogły zostać uruchomione;
3) zorganizowanie nowych stołówek szkolnych;
4) adaptację, poprawę standardu i wyposażenie pomieszczeń przeznaczonych do spożywania posiłków (jadalni).
W ramach udzielonego wsparcia finansowego można zakupić:
1) usługi remontowo-adaptacyjne służące poprawie standardu funkcjonowania stołówek szkolnych lub miejsc spożywania posiłków;
2) niezbędne wyposażenie kuchni w stołówkach szkolnych, w tym:
a) stanowiska mycia rąk, w szczególności umywalkę z instalacją zimnej i ciepłej wody,
b) stanowiska sporządzania potraw i napojów, w szczególności stoły produkcyjne, trzony kuchenne z piekarnikami, zlewozmywaki z instalacją zimnej i ciepłej wody, zestawy garnków i innych naczyń kuchennych, zestawy noży kuchennych, chłodziarkę z zamrażarką, zmywarkę do naczyń, piec konwekcyjno-parowy lub piekarnik z termoobiegiem, naświetlacz do jaj, robot kuchenny wieloczynnościowy,
c) stanowiska obróbki wstępnej brudnej, w szczególności zlewozmywak z instalacją zimnej i ciepłej wody, stołyprodukcyjne ze stali nierdzewnej, drobny sprzęt kuchenny, urządzenia do rozdrabniania warzyw i owoców, krajalnice z przystawkami, stanowisko produkcji potraw z mięsa, stanowisko produkcji ciast,
d) stanowiska obróbki cieplnej, w szczególności zlewozmywak z instalacją zimnej i ciepłej wody, piec konwekcyjno-parowy lub piekarnik z termoobiegiem, taborety podgrzewcze, trzony kuchenne z wyciągami, patelnie elektryczne,
e) stanowiska ekspedycji potraw i napojów, w szczególności stół do ekspedycji potraw, podgrzewacze do potraw i talerzy, pojemniki i termosy gastronomiczne,
f) stanowiska mycia naczyń, w szczególności zlewozmywak z instalacją zimnej i ciepłej wody, pojemnik na odpadki, zmywarkę do naczyń, sprzęt do dezynfekcji;
3) niezbędne wyposażenie miejsc spożywania posiłków, w szczególności stoły, krzesła, zastawę stołową, tace, kosze na odpady, termosy gastronomiczne.
Zakupione w ramach udzielonego wsparcia finansowego wyposażenie, o którym mowa w § 2 ust. 7 pkt 2 i 3, jeżeli stanowi materiały i wyroby przeznaczone do kontaktu z żywnością, musi odpowiadać wymaganiom ogólnym określonym w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 1935/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 października 2004 r. w sprawie materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością oraz uchylającego dyrektywy 80/590/EWG i 89/109/EWG (Dz. Urz. UE L 338 z 13.11.2004, str. 4 oraz Dz. Urz. UE L 188 z 18.07.2009, str. 14) oraz:
1) posiadać deklarację CE;
2) być fabrycznie nowe i wolne od obciążeń prawami osób trzecich;
3) posiadać dołączone niezbędne instrukcje i materiały dotyczące użytkowania sporządzone w języku polskim;
4) posiadać okres gwarancji udzielonej przez producenta lub dostawcę nie krótszy niż 2 lata.
Zakupione w ramach udzielonego wsparcia finansowego wyposażenie, o którym mowa
w § 2 ust. 7 pkt 2 i 3, jeżeli ni stanowi materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu
z żywnością, musi spełniać wymagania, o których mowa w § 2 ust. 8 pkt 2–4rozporządzenia.
Termin realizacji zadania ustala się od dnia zawarcia umowy do dnia 31 grudnia 2024 r. Przekazanie środków organom prowadzącym na wsparcie udzielone w ramach Programu nastąpi do 30 czerwca 2024r.
1.Organ prowadzący szkołę zobowiązany jest do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej środków otrzymanych z dotacji oraz wydatków dokonywanych z tych środków.
2.Kontrola prawidłowości wykonywania zleconego zadania, w tym wydatkowania przekazanych środków finansowych, polega na przeprowadzeniu przez upoważnionego pracownika Opolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Opolu w każdym czasie i miejscu, kontroli dokumentacji księgowej dostarczonej lub udostępnionej przez Organ prowadzący szkołę, a w uzasadnionych przypadkach również kontroli w miejscu realizacji zleconego zadania.
3.Organ prowadzący szkołę jest zobowiązany do udzielenia ustnie lub na piśmie, w zależności od żądania Wojewody i w terminie przez niego określonym, wyjaśnień i informacji dotyczących realizacji zleconego zadania.
Dopuszczalna jest modyfikacja wniosku organu prowadzącego szkołę podstawową, który uzyskał wsparcie w programie – również na etapie realizacji zadań, pod warunkiem zaakceptowania każdej zmiany przez Opolskiego Kuratora Oświaty.
1.Udzielając zgody na przesunięcie zaoszczędzonych środków, np. z zakupu wyposażenia na usługi remontowe i materiały budowlane – obsługujący program Kurator, działający na podstawie porozumienia z wojewodą, może pozwolić na przesunięcie środków pomiędzy poszczególnymi pozycjami kosztorysu pod warunkiem, że w ramach przesunięć nie wygenerują się wydatki majątkowe (inwestycyjne).
2.Przesunięcie środków pomiędzy poszczególnymi pozycjami w kosztorysie jest możliwe również w przypadku wystąpienia problemów z dokonaniem zakupów wyposażenia lub usług w kwotach określonych we wniosku o dofinansowanie zadania (np. z uwagi na zmiany cen podczas realizacji zamówienia).
3.Jeżeli w trakcie realizacji zadań przez organ prowadzący szkołę, zaistnieje potrzeba zakupu innego wyposażenia lub realizacji innej usługi, niż założono we wniosku, możliwe jest jej zrealizowanie lub zakup pod warunkiem, że będą się one mieścić w katalogu określonym w § ust. 7 rozporządzenia RM oraz że nie będą generować wydatków innych niż bieżące w części dotyczącej dotacji.
Szczegółowych informacji dotyczących realizacji modułu 3 Programu, udziela:
Halina Nowacka st. wizytator Kuratorium Oświaty w Opolu – tel.77 4524 421